Heb jij Mij lief?

Terugblik Kruispuntconferentie Belijdenis

9 september 2024

Heb jij Mij lief?

Onder deze vraag dachten we met zo’n twintig jongeren na over het doen van belijdenis.

Het is vrijdagavond 6 september, de zaal van de christelijke gereformeerde kerk in Meerkerk is klaargezet voor het ontvangen van zo’n twintig jongeren. Bij binnenkomst is er iets te drinken, ontvangst van een badge en een programmaboekje. De eerste jongeren druppelen binnen en praten wat over hun activiteiten van die dag. In de hal staan al twee tafels klaar welke wachten op een heerlijk chinees buffet.

Rond 18.00 is het zover, we schuiven aan tafel en terwijl de deelnemers zich tegoed doen aan babi pangang met nasi, of iets anders, is er tijd voor onderlinge ontmoeting. Om 19.15 wordt de avond geopend met een gedeelte uit Johannes 21:15-17. Vandaaruit klinkt de vraag: Heb jij mij lief? Een vraag die het hart wil openen en wil brengen tot een belijdenis. Met ds. Van Binsbergen denken we verder na over het doen van belijdenis; wat is de relatie tot de doop, wanneer en hoe mogen we vandaag de dag belijden?

Na een korte pauze wordt er verder gesproken in kleinere groepjes aan de hand van een aantal gespreksvragen naar aanleiding van het appelwoord. De avond wordt gezamenlijk afgesloten met een groepsgesprek, waarin vragen worden besproken die zijn blijven liggen of vanuit de deelnemers worden gesteld. We zien terug op een mooie avond met open sfeer en bidden of God zelf Zijn zegen wil geven.