Heb jij Christus nodig?

Terugblik interkerkelijke jongerenavond

21 oktober 2024

Terugblik interkerkelijke jongerenavond: Heb jij Christus nodig?

Maakt het daadwerkelijk een verschil in je leven of je Christus kent? Hoeveel weet ik nu eigenlijk zelf van Christus en kan ik dan mijn geloof wel delen? Met deze vragen kwamen zo'n 585 jongeren op vrijdagavond 18 oktober in Woudenberg samen om na te denken over de vraag ‘heb jij Christus nodig?’.

Na de ontvangst werd de avond gestart met gebed. Het lied dat werd gezongen bracht de kern van de avond prachtig tot uitdrukking:

"...Zaai Uw woord, plant het diep in ons,
en verander ons naar Uw evenbeeld,
zodat Christus licht in ons zichtbaar is.
Onze daden maakt tot getuigenis..."

Deze woorden vormden de rode draad van de avond. Samen met de jongeren gingen dominee van Vlastuin en dominee van Olst op zoek naar wat het betekent om Christus te volgen. "Het is als christen jouw identiteit om het licht van de wereld te zijn'', zo stelde dominee Vlastuin. Hoe God ons kan gebruiken om licht te zijn wordt zichtbaar in het getuigenis van Berdine, die als vrijwilliger werkt in een boekwinkel in Almere. In de video vertelde ze hoe ze bidt voordat ze naar haar werk gaat: “Heere, ik ga vandaag naar de boekwinkel. Breng de juiste mensen die hier moeten zijn.’’ Ze vertelde dat ze Gods handen en voeten hier op aarde wil zijn en als we Zijn handen en voeten zijn, betekent dit dat we ook deel van het lichaam moeten zijn.
Na het eerste deel van de avond wordt er gecollecteerd voor Bonisa. Jongeren kunnen voor 20,- een geit kopen. De opbrengst is geen kleiniggeitje. In totaal levert de avond een kudde van zo'n 300 geiten op ter waarde van 5500 to 6000 euro. De pauze volgt met ruimte voor ontmoeting. Op de tafels staan petit fours met het logo. Met felgele letters springt de vraag ervan af: ‘Heb jij Christus nodig?’.

Dominee van Olst vervolgt de avond door met de jongeren hier verder over na te denken. Want als jij Christus nodig hebt, hoe deel je dat dan met een ander? Hij brengt aan het licht hoe God ons in de wereld zendt. Als schapen tegenover de wolven. Weerloos. Zodat je heel goed beseft dat de kracht van God is. Leef een eenvoudig christelijk leven, in diepe afhankelijkheid van God en laat je woorden gedragen worden door het getuigenis van je leven. Dat blijkt uit het videoverhaal van Marleen en Bernard, wat op de avond ook in beeld werd gebracht. “We zijn allemaal wereldburgers en hoe onze medechristenen moeten leven gaat God aan en daarmee ons ook.’’, stelt Bernard. Marleen en Bernard vertrekken naar Congo om daar het bijbelvertaalwerk te ondersteunen. Marleen en Bernard willen hun creatieve talent om video’s te maken inzetten om zichtbaar te maken hoe krachtig en levensveranderend Gods Woord is.

Dit was een initiatief van Bonisa en IKC (Interkerkelijk Kenniscentrum), in samenwerking met andere jeugdwerkorganisaties: Evangeliestek, Geloofstoerusting, HJW, HHJO en het LCJ.